Ako vplýva profesia na charakter biznis portrétu?
Generálny manažér, konzultant v oblasti ľudských zdrojov, huslista alebo manažér výroby. To sú úplne rôzne profesie a pozície. Určite budete súhlasiť, že každému z nich sa hodí iný štýl biznis portrétu.
V tomto článku môžete nájsť tipy a rady ak hľadáte odpovede na otázky: Aký business portrét si mám nechať urobiť aby zaujal a vyjadroval moju osobnosť a hodil sa k mojej profesii? Aký má byť výraz a aké prostredie si mám vybrať?.
Ako profesionálny fotograf, ktorý sa na túto oblasť špecializuje, samozrejme nenechám klientov sa s tým „popasovať“ samých :-). Ako prvé im radím, aby si predstavili pred sebou svoje „predpokladané publikum“ – svojich potencionálnych klientov, akcionárov, zamestnancov, obchodných partnerov, potencionálnych zamestnávateľov … – a zamysleli sa ako chcú na toto publikum zapôsobiť. Chcem byť vnímaný ako sebavedomý, otvorený a priateľský, rozhodný, kreatívny, mladý a dravý …? Chcem konzervatívnejšiu kompozíciu alebo niečo menej tradičné? Ak nejde len o headshot stojí za zamyslenia aj to, v akom prostredí má byť portrét nafotený aby to podčiarklo moju profesiu a to ako chem pôsobiť. Rovnako dôležitý je aj účel, na ktorý má byť portrét použitý. Tomu sa budem podrobne venovať v ďalšom článku.
Teraz si poďme rozobrať zopár príkladov pre lepšiu ilustráciu pričom chcem zohľadňovať len vykonávanú profesiu. Použijem profesie, kroté som spomenul na začiatku.
Generálny manažér bude chcieť pôsobiť rozhodne a sebavedomo. Proste ako človek, ktorý zvládne viesť veľkú spoločnosť a na ktorého sa môžu akcionári spoľahnúť. Je to hlavný reprezentant spoločnosti a preto by z jeho biznis portrétu mala vyžarovať silná osobnosť. V tomto prípade by odporúčaná kompozícia dosť závisela od účelu použitia. Od konzervatívneho headshotu vo výročnej správe až po netradičnú fotografiu pri svojom hobby k interview do časopisu.
Konzultant v oblasti kariéry určite potrebuje pôsobiť priateľsky, otvorene a dôveryhodne. Určite sa nehodia portréty s prekríženými rukami a s vážnym výrazom. Práve naopak. Usmiaty, príjemný výraz je to pravé a môže pomôcť aj kompozícia v sede, čo navodzuje pocit otvorenej priateľskej komunikácie.
Pri huslistovi je to celkom ľahké. Ako by vyzeral jeho biznis portrét bej jeho pracovného nástroja? Taká fotografia by bola dobrá akurát tak na cestovný pas :-). Tu by skôr išlo o to vybrať vhodné prostredie. Mohla by to byť klasická štúdiová fotografia na jednofarebnom pozadí alebo na javisku koncertnej sály alebo napríklad v prírode.
Manažér výroby môže mať samozrejme aj len jednoduchý „headshot“, ale o čo viac zaujme portrét kdesi priamo vo výrobe a hlavne keď sa fotografovi podarí zachytiť aj jeho vzťah k práci.
Ako vidno, fotograf musí zohľadniť veľa faktorov, aby vznikol vynikajúci biznis portrét. Mal by poznať klientovu predstavu o portrétoch, ako chce na nich pôsobiť a aký je účel použitia portrétov. Vybrať vhodnú kompozíciu a „dostať“ z klienta ten správny výraz.