Potrebujem „business“ portrét

Tento článok je určený pre všetkých tých, ktorí potrebujú fotografie v štýle „business“. Dozviete sa aké druhy business portrétov existujú, na čo sa ktorý hodí a ako sa pripraviť na fotografovanie svojich biznis portrétov uExteriérová business fotografia profesionálneho fotografa.

V prvom rade si treba položiť otázku: Na čo budem ten portrét potrebovať? Najčastejšie sú business portréty používané  na internetové stránky, do životopisov, profily sociálnych sietí, do výročných správ, firemných propagačných materiálov a katalógov, ale tiež k článkom zverejnemým vo firemnom časopise alebo vnoviny a časopisoch. Rôzne druhy a štýly biznis fotografií sa môžu lepšie hodiť na konkrétne účely.

Druhy business portrétov:

Business portrét - headshot„Headshot“

ide o najkonzervatívnejší typ portrétu kde sú na fotografii zachytené hlava s plecami. V minulosti bval najčastejšie fotografovaný v ateliéri, avšak v súčasnosti býva fotografovaný aj v inom prostredí (v kancelárii alebo exteriéri). Pri tomto druhu business portrétu musí byť pozadie nerušivé. Jeho použitie je veľmi univerzálne. Výhoda spočíva v tom, že ak je správne odfotografovaný, nič sa ním nepokazí. Na druhej strane ani obzvlášť nezaujme alebo neodlíši. Ide teda skôr o čisté zobrazenie tváre fotografovanej osoby bez kontextu.

Portréty zobrazujúce väčší celok

Často krát je pri týchto portrétoch dôležitá poloha rúk. Moderný business portrét z kancelárieMôže ísť o fotografiu v sede alebo v stoji, pričom pri kompozícii je možná väčšia kreativita. Môže viac zaujať, a pri týchto portrétoch viac závisí od kvality a skúseností fotografa . Ak ide o štúdiovú fotografiu, rovnako ako pri „headshote“ platí, že pozadie nie je popisné a nedáva dodatočnú informáciu o fotografovanom. V súčasnosti už biznis fofotgrafie v sede ak sú fotografované v ateliéri pôsobia skôr nemoderne a málo autenticky. Väčšinou sa v rámci jedného fotenia zvyknú nafotografovať okrem „headshotov“ aj takéto fotografie.

 

„Business“ portrét v prirodzenom prostredí

Moderný exteriérový business portrét

môže ísť napr. o fotografie z kancelárií, zasadačiek, foyer, schodísk, pred administratívnou budovou, vo výrobnej hale, v parku a pod. Prostredie je v tomto prípade veľmi dôležité, dopĺňa vypovedaciu schopnosť fotografie o ďalší aspekt. Prezrádza niečo navyše o fotografovanom človeku a takéto fotografie pôsobia oveľa prirodzenejšie. Ich použitie závisí od konkrétnej pózy, výrazu a kompozície.

Takéto business fotografie majú potenciál viac zaujať a odlíšiť sa od business portrétov, ktoré sú fotografované na jednofarebnom pozadí. V poslednom rokoch je tento štýl čím ďalej tým viac populárnejší. Nevýhodou môže byť, že treba mať k dispozícii vhodný interirér. Riešením ak nemáte k dispozícii vhodný interiér, je exteriérové business fotografovanie. V okolí buznis cenier je na takéto fotografie vhodné prostredie. Takto každý môže mať reprezentatívne fotografie aj bez prístupu k moderným kancelárskym priestorov.  Limitujúce môže byť nevhodné počasie.

Nepózované fotografie reportážneho štýlu

Ilustračné biznis fotografie vo firmách

Fotograf je v tomto prípade postavený do role „paparazziho“ a dokumentuje pri práci určitú osobu, skupinu ľudí alebo diane na pracovisku či v závode. Môže ísť samozrejme aj o „inscenované“ fotografie, ktoré len pôsobia ako reportáž. Fotografie takéhoto druhu sa väčšinou používajú vo firemných časopisoch k reportážnym článkom typu „Jeden deň v živote manažéra“, alebo v materiáloch prezentovaných klientom, kde má byť ukázané „ako kvalitne pre Vás vyrábame“ a pod.

Príprava čo sa týka vzhľadu.

Samozrejme mierne sa líši príprava žien a mužov. Ženy štandardne venujú príprave viacej času :-).

Oblečenie na  fotografovanie

Business portrét intteriér

Ak je cieľom nafotografovať formálne pôsobiace business fotografie, tak oblečenie sa volí konzervatívnejšie, aj keď nemusí ísť priamo o oblek a kravatu u muža a kostým u ženy. Závisí aj od profesie a preferencií samotnej osoby, v čom sa cíti dobre. Farba oblečenia by mala byť vybraná s ohľadom na dojem, ktorý sa má fotografiou vyvolať.

Členovia predstavenstva vo výročnej správe budú pôsobiť dôveryhodnejšie v decentných tónoch a kolegovia marketingového oddelenia fotení na intranetovú stránku spoločnosti môžu byť samozrejme pestrejší. Najmä pri „headshotoch“ ale aj celkovo pri biznis fotografiách neodporúčam „strakaté oblečenie“. Také odvádza pozornosť od tváre. Taktiež si treba dať pozor aj na súlad farby oblečenia s farbou pozadia. Väčšinou sa nehodí rovnaká farba oblečenia a rovnaké pozadie. Výnimkou je snáď len biela farba oblečenia, ktorá pri vhodnom nasvietení môže pôsobiť veľmi zaujímavo aj v svetlom prostredí. Pozor aj na prílišnú krčivosť oblečenia!

Vizáž na business portréty

U mužov je to jednoduchšie. V prípade keď hrozia odlesky na tvári tak sa pleť prepudruje. V menej častých prípadoch si muži nechávajú spraviť klasickú vizáž s makeupom, atď…

U žien sa odporúča tzv. denné líčenie (niekedy sa zvykne používať priamo aj pojem business líčenie). Ide v podstate o nie veľmi výrazné líčenie. V prípade fotografovania so štúdiovými bleskami (či už v Skvelé biznis portréty - kanceláriaateliéri alebo v inom prostredí s použitím prenosných bleskov) sa odporúča silnejšia vrstva líčenia, teda nie výraznejšie na vzhľad ale silnejšia vrstva a to vzhľadom na charakteristiku tohto typu osvetlenia.

Vizáž si môže žena spraviť sama alebo je možné využiť služby profesionálneho vizážistu(ky).

Viac som sa príprave na business fotografovanie venoval v článku – Ako sa pripraviť na fotografovanie biznis portrétov.

Krátka rekapitulácia k biznis portrétom

Dôležité je ujasniť si účel na aký fotografie potrebujete, prípadne môžete v najbližšej dobe potrebovať.

Moderné business portréty - interíerPotom si treba ujasniť ako na nich chcete pôsobiť. Napr. človek v poradenskej profesii bude chcieť pôsobiť skôr otvorene, milo a prístupne, kým riaditeľ veľkej spoločnosti na fotografii vo výročnej správe môže mať skôr želanie, aby z neho vyžarovala rozhodnosť a sebadôvera. No a predstaviteľ spoločnosti, ktorá je známa svojou inovatívnosťou a novými prístupmi, môže chcieť túto skutočnosť zvýrazniť menej tradičným biznis portrétom v zaujímavom prostredí.

Samozrejme, keď chce napr. zamestnanec len fotografiu na firemný intranet, netreba z toho robiť takú „vedu“. Avšak najmä v prípadoch, keď fotografia nahradzuje prvý kontakt alebo predchádza prvému osobnému kontaktu je to výber štýlu, prostredia a oblečenia veľmi dôležitý. Rozdiel medzi výbornou a nepodarenou fotografiou môže mať veľký dopad či už na získanie „biznisu“ alebo tvorbu názoru na osobu na biznis portréte.

Moderné biznis portréty

Článok aktualizovaný 18.decembra 2018.


Máte špecifické požiadavky a potrebujete viac informácií alebo máte záujem o cenovú ponuku prípadne sa chcete priamo objednať na fotografovanie? Napíšte mi email (martin.novak@businessfotograf.sk), zavolajte mi alebo použite kontaktný formulár.