Potrebujem “business” portrét

I need portrait in business styleTento článok je určený pre všetkých tých, ktorí potrebujú fotografie v štýle „business“. Dozviete sa aké druhy business portrétov existujú, na čo sa ktorý hodí a ako sa pripraviť na fotografovanie svojich business portrétov u profesionálneho fotografa.

V prvom rade si treba premyslieť na čo budem ten portrét potrebovať. Najčastejšie sú business portréty používané do výročných správ, firemných propagačných materiálov a katalógov, na internetové stránky, do životopisov, ale tiež k článkom zverejnemým vo firemnom časopise alebo klasických periodických tlačovinách (noviny a časopisy).

Druhy business portrétov:

„Headshot“ – ide o najkonzervatívnejší typ portrétu kde Potrebujem business portretsú na fotografii zachytené hlava s plecami. Najčastejšie je fotografovaný v ateliéri, avšak čoraz častejšie býva fotografovaný aj v inom prostredí (v kancelárii alebo exteriéri). Pri tomto druhu business portrétu musí byť pozadie nerušivé. Jeho použitie je veľmi univerzálne. Výhoda spočíva v tom, že ak je správne odfotografovaný, nič sa ním nepokazí. Na druhej strane ani obzvlášť nezaujme alebo neodlíši. Ide teda skôr o čisté zobrazenie tváre fotografovanej osoby bez kontextu.

Portréty zobrazujúce väčší celok – bývajú fotografované v ateliéri alebo s čistou stenou na pozadí. Často krát je pri týchto portrétoch dôležitá poloha rúk. Môže ísť o fotografiu v sede alebo v stoji, pričom pri kompozícii je možná väčšia kreativita. Môže viac zaujať, no zároveň je väčšie riziko, že bude pôsobiť neprirodzene. Tým, že ide o štúdiovú fotografiu, rovnako ako pri „headshote“ platí, že pozadie nie je popisné a nedáva dodatočnú informáciu o fotografovanom. Často sa v rámci jedného fotosedenia v ateliéri zvyknú nafotografovať okrem „headshotov“ aj takéto fotografie.

„Business“ portréty v prirodzenom prostredíPotrebujem business portretmôže ísť napr. o fotografie z kancelárií, zasadačiek, foyer, schodísk, pred administratívnou budovou, vo výrobnej hale, v parku a pod. Prostredie je v tomto prípade veľmi dôležité, dopĺňa vypovedaciu schopnosť fotografie o ďalší aspekt, prezrádza niečo navyše o fotografovanom a takéto fotografie pôsobia prirodzenejšie. Ich použitie závisí od konkrétnej pózy, výrazu a kompozície. Zvolenie takejto fotografie je o niečo menej konzervatívne, avšak má potenciál viac zaujať a odlíšiť sa od väčšiny business portrétov, ktoré sú fotografované ako klasické „headshoty“ na jednofarebnom pozadí. V poslednom období je tento štýl čím ďalej tým viac populárnejší. Kladie síce vyššie nároky na kvalitu fotografa, ale keď sú tieto portréty dobre zvládnuté stoja naozaj za to.

Nepózované fotografie reportážneho štýlu – fotograf je v tomto prípade postavený do role „paparazziho“ a dokumentujePotrebujem business portret pri práci určitú osobu, skupinu ľudí alebo diane na pracovisku či v závode. Môže ísť samozrejme aj o „inscenované“ fotografie, ktoré len pôsobia ako reportáž. Fotografie takéhoto druhu sa väčšinou používajú vo firemných časopisoch k reportážnym článkom typu „Jeden deň v živote manažéra“, alebo v materiáloch prezentovaných klientom kde má byť ukázané „ako kvalitne pre Vás vyrábame“ a pod.

Príprava čo sa týka vzhľadu.

Samozrejme mierne sa líši príprava žien a mužov. Ženy štandardne venujú príprave viacej času :-).

Oblečenie

Potrebujem business portret

Väčšinou konzervatívnejšie aj keď nemusí ísť priamo o oblek a kravatu u muža a kostým u ženy. Závisí aj od profesie a preferencií samotnej osoby, v čom sa cíti dobre. Farba oblečenia by mala byť vybraná s ohľadom na dojem, ktorý sa má fotografiou vyvolať. Členovia predstavenstva vo výročnej správe budú pôsobiť dôveryhodnejšie v decentných tónoch a kolegovia marketingového oddelenia fotení na intranetovú stránku spoločnosti môžu byť samozrejme pestrejší. Pri „headshotoch“ a štúdiových portrétoch väčšieho celku neodporúčam „strakaté oblečenie“, keďže odvádza pozornosť od tváre. Taktiež si treba dať pozor aj na súlad farby oblečenia s farbou pozadia. Väčšinou sa nehodí rovnaká farba oblečenia a rovnaké pozadie. Výnimkou je snáď len biela farba oblečenia, ktorá pri vhodnom nasvietení môže pôsobiť veľmi zaujímavo.

Vizáž

U mužov je to jednoduchšie. V prípade keď hrozia odlesky na tvári tak sa pleť prepudruje. V menej častých prípadoch si muži nechávajú spraviť klasickú vizáž s makeupom, atď…

Potrebujem business portret

U žien sa odporúča tzv. denné líčenie (niekedy sa zvykne používať priamo aj pojem business líčenie). Ide v podstate o nie veľmi výrazné líčenie. V prípade fotografovania so štúdiovými bleskami (či už v ateliéri alebo v inom prostredí s použitím prenosných bleskov) sa odporúča silnejšia vrstva líčenia, teda nie výraznejšie na vzhľad ale silnejšia vrstva a to vzhľadom na charakteristiku tohto typu osvetlenia. Vizáž si môže žena spraviť sama alebo je možné využiť služby profesionálneho vizážistu(ky).

Krátka rekapitulácia

Dôležité je ujasniť si účel na aký fotografie potrebujete, prípadne môžete v najbližšej dobe potrebovať.

Potrebujem business portretPotom si treba ujasniť ako na nich chcete pôsobiť. Napr. človek v poradenskej profesii bude chcieť pôsobiť otvorene milo a prístupne, kým riaditeľ veľkej spoločnosti na fotografii vo výročnej správe môže mať skôr želanie, aby z neho vyžarovala rozhodnosť a sebadôvera, no a predstaviteľ spoločnosti, ktorá je známa svojou inovatívnosťou a novými prístupmi, môže chcieť túto skutočnosť zvýrazniť menej tradičným business portrétom v zaujímavom prostredí.

Samozrejme keď chce napr. zamestnanec len fotografiu na firemný intranet, netreba z toho robiť takú „vedu“. Avšak najmä v prípadoch keď fotografia nahradzuje prvý kontakt alebo predchádza osobnému kontaktu s tým, kto sa na fotografiu pozerá, prípadne o dôležitú reprezentatívnu fotografiu môže mať rozdiel medzi výbornou a nepodarenou fotografiou veľký dopad či už na získanie „biznisu“ alebo tvorbu názoru na osobu na portréte.


Máte špecifické požiadavky a potrebujete viac informácií alebo máte záujem o cenovú ponuku prípadne sa chcete priamo objednať na fotografovanie? Napíšte mi email (martin.novak@businessfotograf.sk), zavolajte mi (+421 905 843 022) alebo použite kontaktný formulár.